Østjyllands Politi modtog mandag eftermiddag endnu en anmeldelse om en ældre kvinde, der var blevet snydt af en mand, der udgav sig for at være fra banken.
Denne gang var det en 79-årig kvinde fra Åbyhøj, der blev udsat for bedrageriet. En mand ringede til hende og udgav sig for at være fra banken. Han fortalte den 79-årige, at hun skulle have et nyt kreditkort og narrede nogle oplysninger ud af hende.
Kort efter ankom en mand fra ”banken” for at hente kvindens kreditkort. Der nåede at blive hævet nogle tusinde kroner på kvindens kort, inden hun fik det spærret.
En 73-årig årig kvinde fra Randers kontaktede også politiet mandag og fortalte, at hun i lørdags var blevet ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen. Han forklarede, at nogen havde forsøgt at hæve penge på kvindens konto, og at han derfor skulle bruge hendes NemID-koder for at spærre hendes konto.
Kvinden læste flere koder op i telefonen, men efter samtalen blev hun alligevel mistænksom og fik spærret sit NemID-nøglekort og sin bankkonto.
Gode råd fra politiet
Østjyllands Politi har set flere sager med samme fremgangsmåde, hvor ældre mennesker bliver snydt af personer, der udgiver sig for at være fra banken eller lignende.
Du skal aldrig give koder, NemID- eller kreditkortoplysninger i telefonen. Er du i tvivl om, hvorvidt der er banken, der ringer, så lav et kontrolopkald ved at bede vedkommende om at oplyse sit navn og evt. den afdeling, han er ansat i. Læg på og ring så selv op til din banks hovednummer og spørg efter vedkommende – på denne måde kan man få afklaret, om vedkommende vitterligt er ansat i banken.
Svindlerne går ofte målrettet efter ældre personer, hvorfor politiet også opfordrer børn eller børnebørn til at tage en snak med deres ældre familiemedlemmer og advare dem om denne fremgangsmåde samt vejlede i, hvordan man kan undgå at blive snydt.